Prof. Dr.-Ing. i.R. Ferdinand Svaricek

Luft- und Raumfahrttechnik

Prof. Dr.-Ing. i.R. Ferdinand Svaricek

 

E-Mail: ferdinand.svaricek@unibw.de

Werdegang

  • seit Oktober 2021: Universitätsprofessor im Ruhestand
  • Okt. 2001 - Sept. 2021: Universitätsprofessor für Steuer- und Regelungstechnik in der Fakultät für Luft- und Raumfahrttechnik
  • 2008 - 2010: Dekan der Fakultät für Luft- und Raumfahrttechnik
  • 2000 - 2001: Leiter des Konzernprojektes "Vibration Comfort Controller" im Bereich der Strategischen Technologie der Continental AG in Hannover.
  • 1998 - 1999: Elektronikvorentwicklung im Bereich Advanced Vibration Control bei der ContiTech Vibration Control GmbH in Hannover
  • 1995 - 1998: Entwicklungsingenieur bei der ITT Automotive Europe GmbH (heute Continental Teves)  im Bereich der ABS/ASR-Serienentwicklung in Frankfurt am Main
  • 03.05.1994: Erteilung der Lehrbefugnis für das Lehrgebiet Regelungstechnik an der Universität -GH- Duisburg
  • 04.02.1994: Lehrbefähigung (Habilitation) für das Lehrgebiet Regelungstechnik (Zur rechnergestützten Analyse linearer Regelungssysteme)
  • 15.01.1987: Promotion zum Dr.-Ing., Fachbereich Maschinenbau, Universität -GH- Duisburg (Graphentheoretische Beschreibung und Bestimmung der endlichen und unendlichen Nullstellen von linearen Mehrgrößensystemen)
  • 1982 - 1994:  Fachgebiet Mess-, Steuer- und Regelungstechnik (Prof. Dr.-Ing. H. Schwarz), Fachbereich Maschinenbau, Universität -GH- Duisburg
  • 1976 - 1982: Studium des allgemeinen Maschinenbaus, Universität -GH- Duisburg
  • 1976: Fachhochschulreife, Fachoberschule Krefeld
  • 1972 - 1975: Ausbildung zum Maschinenschlosser, BHC Krefeld
  • 1972: Mittlere Reife, Albert-Schweitzer Realschule Krefeld

 

Gremientätigkeit

  • 2014 - 2023: Mitglied im VDI/VDE-GMA Fachbeirat 4 "Autonome Systeme & Mechatronik"
  • seit 2001: Mitarbeit und seit 20.11.14 Leitung des VDI/VDE-GMA Fachausschusses 4.30 ''AUTOREG''
  • 1995 - 2008: Associate Editor der Zeitschrift IEEE Transactions on Control Systems Technology
  • seit 1992: Mitarbeit im VDI/VDE-GMA Fachausschuss 5.22 ''Fuzzy-Control'' bzw. GMA-FA 5.14 "Computational Intelligence"
  • seit 1988: Mitarbeit im VDI/VDE-GMA Fachausschuss 1.40 ''Neuere Theoretische Verfahren der Regelungstechnik''
  • 1988 - 2004: Mitarbeit im VDI/VDE-GMA Fachausschuss 6.23 ''MSR-Rechnerwerkzeuge''
  • 1994 - 1998: Mitarbeit im AK 962.2.5 ''Fuzzy-SPS-Programme'' der Deutschen Elektrotechnischen Kommission im DIN und VDE (DKE)

 

Publikationen

 

A. Geisel und F. Svaricek: Vorzeichen-Steuerbarkeit und Vorzeichen-Stabilisierbarkeit. at - Automatisierungstechnik, Band 70, Heft 7, S. 601-611, 2022.

F. Goßmann, A. Gabrys and F. Svaricek: Longitudinal Short‐Period Aircraft Motion Control Under Loadcase Variation. American Control Conference (ACC), Denver (Colorado), USA, 1-3 July 2020. 

S. Siegl und F. Svaricek: UFIR-Parameteridentifikation in Echtzeit. at - Automatisierungstechnik, Band 68, Heft 3, S. 176-195, 2020.

A. Geisel and F. Svaricek: A MATLAB Toolbox for Structural Analysis of Linear Systems. Proc. of the 7th IFAC Symposium on Systems Structure and Control (SSSC),  Sinaia, Romania, Sept. 9 ‐ 11, 2019, (IFAC PapersOnLine 52-17 (2019) 7–12).

K. Figel, F. Wobbe, M. Schultalbers and F. Svaricek: Optimization of Drivability Control Functions with Two-Stage Rate Limiters. Proc. of 8th IFAC Symposium on Mechatronic Systems,  Vienna, Austria, Sept.  4-6 .

F. Goßmann and F. Svaricek: Parameter Dependent Static Output Feedback Control - An LPV Approach. Proc. of the 18th European Control Conference (ECC), Napoli, Italy, June 25-28, 2019.

K. Figel, M. Schultalbers and F. Svaricek: Experimental Analysis of Driveline Shuffle with Focus on the Interaction between Traction and Torsional Vibrations. Proc. of 9th IFAC Symposium on Advances in Automotive Control (AAC), 2019, Orleans, France, 23 - 27 June, 2019 (IFAC PapersOnLine 52-5 (2019) 322-328).

K. Figel, M. Schultalbers and F. Svaricek: Review and experimental evaluation of models for drivability simulation with focus on tire modeling.Forschung im Ingenieurwesen, Ausgabe 2, 105 - 118, 2019.

K. Figel, M. Schultalbers and F. Svaricek: Review and experimental evaluation of models for drivability simulation with focus on tire modeling, Short Version. Proc. of 9. VDI/VDE Fachtagung AUTOREG, Mannheim, 2-3 Juni, 2019 (VDI-Berichte 2349, 301 -320).

C. Herzog, A. Heussaff and F. Svaricek: Parameter Identification for a MBS Half-Vehicle Model Using Multi-Objective Optimization. 9. VDI/VDE Fachtagung AUTOREG, Mannheim, 2-3 Juni, 2019.

M. Fleps-Dezasse, F. Svaricek and J. Brembeck: Design and Experimental Assessment of an Active Fault-Tolerant LPV Vertical Dynamics Controller. IEEE Transactions on Control Systems Technology, Vol. 37, No. 3, 1267 - 1274, 2019.

M. Fleps-Dezasse, F. Svaricek and J. Brembeck: Design and Experimental Assessment of an Active Fault-Tolerant LPV Vertical Dynamics Controller. IEEE Transactions on Control Systems Technology, Early Access, 2018.

M. Fleps-Dezasse, T. Bünte, F. Svaricek and J. Brembeck: LPV feedforward control of semi-active suspensions for improved roll stability.Control Engineering Practice, Vol. 78, No. 9, 1 - 11, 2018.

 F. Goßmann, V.S. Akkinapalli, G.P. Falconi and F. Svaricek: Performance Oriented Fault Tolerant Attitude Control of a Hexacopter Using LPV-Control with Partly-Measurable Parameters. Proc. of the IEEE Conference on Control Technology and Applications (CCTA), 722 - 728, Copenhagen, Denmark, August 21-24, 2018.

F. Goßmann und F. Svaricek: Fehlertolerante Regelung mit einer parameterabhängigen Zustandsrückführung am Beispiel eines Hexacopters. 52. Regelungstechnisches Kolloquium in Boppard, 22. Februar 2018.

F. Goßmann, F. Svaricek and A. Gabrys: Control of Longitudinal Aircraft Motion with Loadcase Robustness using LPV-Control with Partly-Measurable Parameters. 2018 AIAA Guidance, Navigation, and Control Conference (SciTech), Kissimmee, Florida (USA), January 8 - 12, 2018.

M. Fleps-Dezasse, F. Svaricek and J. Brembeck: Damper Fault-Tolerant Linear Parameter-Varying Semi-Active Suspension Control. Proc. of the 20th IFAC World Congress, 8592-8599,Toulouse, France, July, 9-14, 2017.

F. Goßmann, G.P. Falconi and F. Svaricek: Fault Tolerant Control Approach for Passive Handling of Actuator Degradation of a Hexacopter Using an LPV State-Feedback Controller with Partly-Measured Parameters. Proc. of the 25th Mediterranean Conference on Control and Automation (MED), 467 - 572,Valetta, Malta, July 3-6, 2017.

M. Fleps-Dezasse, M.M. Ahmed, J. Brembeck and F. Svaricek: Experimental Evaluation of Linear Parameter-Varying Semi-Active Suspension Control.  Proc. of the IEEE Conference on Control Applications (CCA), 77-84, Buenos Aires, Argentina, Sept. 19-22, 2016.

F. Goßmann und M. Pusch: LPV-Reglerentwurf zur Böenlastabminderung am flexiblen Flugzeug.  Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress, Braunschweig, 13.-15. September, 2016.

A. Daasch, M. Schultalbers and F. Svaricek: Structural Non-Minimum Phase Systems.  Proc. of the American Control Conference (ACC), 3758-3763, Boston, USA, July 6-8, 2016.

A. Daasch, F. Svaricek and M. Schultalbers: Strong Structural Non-Minimum Phase Systems.  Proc. of the 6th IFAC Symposium on System Structure and Control (SSSC), 51-55, Istanbul, Turkey, June 22—24, 2016.

F. Svaricek und N. Lachhab: H_infty-Entwurf fraktionaler PID-Regler. Automatisierungstechnik, at 64, 407-417, 2016.

A. Daasch und F. Svaricek:  Strukturelle Nicht-Minimalphasigkeit.  VDI/GMA FA 1.40 Theoretische Verfahren der Regelungstechnik, Salzburg, 21. September 2015.

A. Theilig, M. Ahmed und  F. Svaricek: Passivitätsbasierte Regelung eines semi-aktiven Fahrwerks zur Verbesserung der Fahrdynamik. 7. Fachtagung  "Steuerung und Regelung von Fahrzeugen und Motoren - AUTOREG 2015", Baden-Baden, Juni 2015, (VDI-Berichte 2233, 53-66).

A. Weber, G. Reißig und F. Svaricek: Ein Algorithmus mit linearer Laufzeit zum Nachweis der strengen strukturellen Steuerbarkeit. 49. Regelungstechnisches Kolloquium  in Boppard, März 2015.

A. Weber, G. Reißig and  F. Svaricek: A linear time algorithm to verify strong structural controllability. Proc. of the 53rd IEEE Conference on Decision and Control, 5574-5580, Los Angeles,  USA, December 15-17, 2014.

M. Ahmed and  F. Svaricek: Adaptive anti-windup approach for vehicle semi-active suspension. Proc. of the 6th International Conference on Modelling, Identification & Control (ICMIC), 265-270,  Melbourne, Australia, December 3-5, 2014.

G. Reißig, C. Hartung and F. Svaricek: Strong Structural Controllability and Observability of Linear Time-Varying Systems. IEEE Transactions on Automatic Control, Vol. 59, No. 11, 3087-3092,  2014.

M. Ahmed and  F. Svaricek: Preview optimal control of vehicle semi-active suspension based on partitioning of chassis acceleration and tire load spectra. Proc. of the 2014 European Control Conference (ECC), 1669-1674,  Strasbourg, France,  June 24-27, 2014.

C. Hartung and F. Svaricek: Sign Stabilizability. Proc. of the 22nd Mediterranean Conference on Control and Automation (MED), 145-150, Palermo, Italy, June 16-19, 2014.

C. Hartung, G. ReißigandF. Svaricek: Characterization of Sign Controllability for Linear Systems with Real Eigenvalues. Proc. of the 2013 Australian Control Conference, 450-455, Perth, Australia, November 4-5, 2013.

N. Lachhab, F. Svaricek, F. Wobbe and H. Rabba:  Fractional Order PID Controller (FOPID)-Toolbox.  Proc. of the 2013 European Control Conference (ECC), 3694-3699,  Zurich, Switzerland, July 17-19, 2013.

C. Hartung, G. Reißig and F. Svaricek: Necessary Conditions for Structural and Strong Structural Controllability of Linear Time-Varying Systems. Proc. of the 2013 European Control Conference (ECC),  1335-1340, Zurich, Switzerland, July 17-19, 2013.

C. Hartung, G. Reißig and F. Svaricek: Sufficient Conditions for Strong Structural Controllability of Uncertain Linear Time-Varying Systems. Proc. of the 2013 American Control Conference (ACC), 5875-5880, Washington, DC, USA, June 17-19, 2013.

M. Ahmed and  F. Svaricek: Preview Control of Vehicle Semi-active Suspension Using Model Predictive Control Based on Fast Fourier Trasnform. 6. Fachtagung  "Steuerung und Regelung von Fahrzeugen und Motoren - AUTOREG 2013", Baden-Baden, Juni 2013, (VDI-Berichte 2196, 35-50).

B. Alt, F. Antritter, F. Svaricek and M. Schultalbers: Multivariable speed synchronisation for a parallel hybrid electric vehicle drivetrain. Vehicle System Dynamics. International Journal of Vehicle Mechanics and Mobility, vol. 51, no. 3, pp. 321-337, March 2013.

M. Ahmed and F. Svaricek: Preview Control of Semi-active Suspension Based on a Half-car Model Using Fast Fourier Transform. Proceedings of the 10th International Multi-Conference on Systems, Signals & Devices (SSD), Hammamet, Tunisia, March 18-21, 2013.

M. Ahmed and F. Svaricek: Adaptive Robust Gain Scheduled Control of Vehicle Semi-active Suspension for Improved Ride Comfort and Road Handling. Proceedings of the 2013 IEEE International Conference on Mechatronics, Vicenza, Italy, February 27 - March 1, 376-381, 2013.

F. Svaricek:  Zur numerischen Berechnung der Nullstellen von Zustandsraummodellen mit Matlab.  47. Regelungstechnisches Kolloquium  in Boppard, Februar 2013.

T. Füger, N. Lachhab and F. Svaricek:  Parameter Reduction for Disturbance Attenuation with a Discrete-Time LPV Controller.  Proceedings of the 5th IFAC Symposium on System Structure and Control, Part of 2013 IFAC Joint Conference SSSC, FDA, TDS, Grenoble, France, February 4-6, 786-791, 2013.

C. Hartung, G. Reißig and F. Svaricek: Characterization of Strong Structural Controllability of Uncertain Linear Time-Varying Discrete-Time Systems. Proc. of the 51st IEEE Conference on Decision and Control, 2189-2194, December 10-13,  Maui, Hawaii, USA, 2012.

F. Svaricek:  Zur numerischen Berechnung der Nullstellen von Zustandsraummodellen mit Matlab. VDI/GMA FA 1.40 Theoretische Verfahren der Regelungstechnik, Salzburg, 18. September 2012.

T. Füger, N. Lachhab und F. Svaricek:  Parameterreduktion zur Störunterdrückung mit einem diskreten LPV-Regler.  VDI/GMA FA 1.40 Theoretische Verfahren der Regelungstechnik, Salzburg, 18. September 2012.

B. Alt, F. Antritter and F. Svaricek: Flatness based Control for Electric and Hybrid Electric Vehicle Drivetrains. Proc. of the 20th Mediterranean Conference on Control & Automation (MED), 915-920, Barcelona, Spain, July 3-6, 2012.

M. Ahmed, N. Lachhab and F. Svaricek: Non-Model Based Adaptive Control of Electro-Hydraulic Servo Systems Using Prefilter Inversion. Proc. of the 9th International Multi-Conference on Systems, Signals and Devices (SSD), Chemnitz, Germany, March 20-23, 2012.

C. Hartung und F. Svaricek: Zur generischen Beobachtbarkeit linearer und nichtlinearer Systeme. 46. Regelungstechnisches Kolloquium in Boppard, Februar 2012.

J.C. Jarczyk, F. Svaricek and B. Alt:  Strong Structural Controllability of Linear Systems Revisited. Proc. of the 50th IEEE Conference on Decision and Control and European Control Conference, 1213-1218, Orlandao, Florida, December 2011.

B. Alt , F. Antritter, F. Svaricek, F. Wobbe, T. Böhme und M. Schultalbers: Zwei-Freiheitsgrad Struktur zur Dämpfung von Ruckelschwingungen im Antriebsstrang eines Kraftfahrzeugs. 5. Fachtagung "Steuerung und Regelung von Fahrzeugen und Motoren - AUTOREG 2011", Baden-Baden, November 2011, .

B. Alt and  F. Svaricek:  Robust Control Design for Automotive Applications: A Variable Structure Control Approach. In: Challenges and Paradigms in Applied Robust Control, ed. by A. Bartoszewicz, InTech, 73-92, November 2011.

V. Härtel, F. Svaricek, J. Gogolin und H. Degenbeck:  Schneller Vulkanisieren durch ACC. Gummi, Fasern, Kunststoffe, 64(5), 272-275 und Österreichische Kunststoff Zeitschrift, 42(1/2), 28-31, 2011.

C. Hartung und F. Svaricek:  Zur Diskussion der Beobachtbarkeit nichtlinearer Systeme am Beispiel des Zwei- bzw. Drei-Tank-Systems.  VDI/GMA FA 1.40 Theoretische Verfahren der Regelungstechnik, Salzburg, 19. September 2011.

B. Alt, C. Hartung and F. Svaricek: Robust Fuzzy Cascade Control Revised: Application to the Rotary Inverted Pendulum. Proc. of the 19th Mediterranean Conference on Control and Automation, 1472-1477, Corfu, Greece, June 20-23, 2011.

F. Svaricek, J. Jarczyk und B Alt: Strukturelle und streng strukturelle Steuerbarkeit: Übersicht und neue Ergebnisse. Automatisierungstechnik (www.at-automatisierungtechnik.de), at 59, 329-339, 2011.

B. Alt, F. Antritter, F. Svaricek and M. Schultalbers: Feedforward based anti jerk control for driveline oscillations of passenger vehicles. 8. Symposium Steuerungssysteme für den Antriebsstrang von Kraftfahrtzeugen, Berlin 27. Mai 2011.

C. Hartung, M. Siegert und F. Svaricek: Schätzung der Masse eines Kraftfahrzeugs während des Ausrollens. 5. ASIM Workshop Wismar - Modellierung, Regelung und Simulation in Automotive und Prozessautomation, Wismar, Mai 2011.

F. Svaricek, T. Füger, H.-J. Karkosch, P. Marienfeld and C. Bohn: Automotive Applications of Active Vibration Control. In: Vibration Control, ed. by M. Lallart, Sciyo,  303-318, 2010.

B. Alt, F. Antritter, F. Svaricek und M. Schultalbers: Ein modellbasiertes Konzept zur Antriebsstrangregelung für ein Parallelhybridfahrzeug. Automatisierungstechnik, at 58, 568-579, 2010.

F. Svaricek, J. Jarczyk und B. Alt:  Definition und Bestimmung der Dimension des streng strukturell steuerbaren Unterraums eines linearen Systems.  VDI/GMA FA 1.40 Theoretische Verfahren der Regelungstechnik, Salzburg, September 2010.

J. Jarczyk, F. Svaricek and B. Alt:  Determination of the Dimensions of Strong Structural Controllable Subspaces.  Proc. of the 4th IFAC Symposium on System, Structure and Control, 131-137, Ancona, September 2010.

C. Hartung, C. Nuthong and  F. Svaricek: Stochastic Models for Tyre Force Estimation: An Overview about Recent Developments and Trends. Proc. of the IFAC Symposium on Advances in Automotive Control, 610-615, Munich, July 2010.

B. Alt, F. Antritter, F. Svaricek, J.P. Blath and M. Schultalbers: Improved Performance for the Synchronization of the Angular Velocity in Hybrid Electric Vehicles Using a Feedforward Strategy. In Proc. of the IFAC Symposium on Advances in Automotive Control, 530-535, Munich, July 2010.

B. Alt, J.P. Blath, F. Svaricek and M. Schultalbers: Self-Tuning Control Design Strategy for an Electronic Throttle with Experimental Robustness Analysis. Proc. of the 2010 American Control Conference, 6127-6132, Baltimore, July 2010.

B. Alt and F. Svaricek: Second-Order Sliding Modes Control for In-Vehicle Pedal Robots. Proc. of the 11th IEEE Int. Workshop on Variable Structure Systems, 516-521, Mexico City, June 2010.

V. Härtel, F. Svaricek, J. Gogolin und H. Degenbeck: Adaptive Cure Control (ACC) - Ultrakurze Heizzeiten bei höchster Prozeßsicherheit. DKG Fachtagung, Fulda, Juni 2010

F. Svaricek, V. Härtel, J. Gogolin, H. Degenbeck, T. Nieberl und G. Werner: Heizzeitverkürzung - Möglichkeiten und Grenzen der MIMO-Regelung einer Gummispritzpresse. KGK - Kautschuk Gummi Kunststoffe, 170-176, Mai 2010.

C. Jarczyk, B. Alt, J.P. Blath, F. Svaricek and M. Schultalbers: Decoupling Control for the Speed Synchronization Task in the Powertrain of a Hybrid Electric Vehicle. Proc. of the 2009 IEEE International Conference on Control and Automation, 2154-2159, Christchurch, New Zealand, Dezember 2009.

F. Svaricek, V. Härtel und J. Gogolin: Adaptive Fuzzy-Regelung einer Gummispritzpresse. Proc. of the 19. Workshop Computational Intelligence, Dortmund, 3. Dezember 2009.

B. Alt, F. Antritter, J. Blath, F. Svaricek und M. Schultalbers: Ein modellbasierter Ansatz zur Synchronisation der Drehzahlen im Antriebsstrang eines Parallel-Hybridfahrzeugs. VDI/GMA FA 1.40 Theoretische Verfahren der Regelungstechnik, Salzburg, September 2009.

B. Alt, J.P. Blath, F. Svaricek and M. Schultalbers: Multiple Sliding Surface Control of Idle Engine Speed and Torque Reserve with Dead Start Assist Control. IEEE Trans. on Industrial Electronics, Vol. 56, No. 9, 3580-3592, 2009.

B. Alt, J.P. Blath, F. Svaricek and M. Schultalbers: Dead Start Assist Control Using Higher Order Sliding Modes. Proc. of the European Control Conference, 4259-4264, Budapest, Hungary, August 2009.

J.-F. Stumper, F. Svaricek and R. Kennel: Trajectroy Tracking Control with Flat Inputs and a Dynamic Compensator. Proc. of the European Control Conference, 248-253, Budapest, Hungary, August 2009.

J. Gogolin, F. Svaricek and V. Härtel: Rheological Design of a Rapid Cure System: Theory and Practice. Rubber World, 29 - 33, Juli 2009.

B. Alt, J.P. Blath, F. Svaricek and M. Schultalbers: Control of Idle Engine Speed and Torque Reserve with Higher Order Sliding Modes. Proc. of the 18th IEEE Int. Conference on Control Applications, 363 - 369, Saint Petersburg, Russia, 8. Juli 2009.

F. Svaricek, V. Härtel, J. Gogolin, H. Degenbeck und T. Nieberl: Heizzeitverkürzung - Möglichkeiten und Grenzen der MIMO-Regelung einer Gummispritzpresse. International Rubber Conference, Nürnberg, 2. Juli 2009.

B. Alt, J.P. Blath, F. Svaricek and M. Schultalbers: Robust Control Design Strategy of an Electronic Throttle with Reduced Calibration Effort. 7. Symposium Steuerungssysteme für den Antriebsstrang von Kraftfahrtzeugen, Berlin 18. Juni 2009.

B. Alt, F. Svaricek, J.P. Blath und M. Schultalbers: Nichtlineare Regelung der Motordrehzahl und des Momentenvorhalts im Leerlauf und beim Anfahrvorgang. 43. Regelungstechnisches Kolloquium in Boppard, Februar 2009.

R. Mustafa, T. Goernig und F. Svaricek: Adaptive Fuzzy Path Planning for Semi–Autonomous Parking Maneuvers using a CV–Sensor. Proc. of the 18. Workshop Computational Intelligence, Dortmund, 4. Dezember 2008.

J. Stumper und F. Svaricek: Flachheitsbasierter Entwurf einer robusten Trajektorienfolgeregelung mittels des Konzeptes der flachen Eingänge und einer dynamischen Eingangskompensation. VDI/GMA FA 1.40 Theoretische Verfahren der Regelungstechnik, Salzburg, 23. September 2008.

J. Gogolin, F. Svaricek und V. Härtel: Rheologische Auslegung eines Rapid Cure Systems, Theorie und Praxis. LWB Tech Days, Landshut, 11. September 2008.

J. Gogolin, V. Härtel und F. Svaricek: Rheologische Auslegung eines Rapid Cure Systems: Numerische Simulation und Experiment. DKG-Fachtagung , Fulda, 17. Juni 2008.

B. Alt, F. Svaricek, J.P. Blath and M. Schultalbers: Multiple Sliding Surface Control of the Idle Engine Speed and Torque Reserve with Load Torque Estimation. Proc. of the 10th International Workshop on Variable Structure Systems, VSS'08, 47-54, Antalya, Turkey, June 2008.

C. Bohn, H.-J. Karkosch, S. Knake-Langhorst, P.M. Marienfeld and F. Svaricek: Controlled Inertia-Mass Actuators as Tools for Designing Passive Vibration Absobers. ACTUATOR 2008, 11th International Conference on New Actuators, 420-424, Bremen, June 2008.

B. Alt und F. Svaricek: Experimentelle Identifikation und Sliding Mode Regelung einer elektronischen Drosselklappe. 4. ASIM Workshop Wismar - Modellierung, Regelung und Simulation in Automotive und Prozessautomation, Wismar, Mai 2008.

F. Svaricek: Einführung in Active Noise and Vibration Control. Tagung "Geräusch- und Schwingungskomfort von Kraftfahrzeugen", Haus der Technik, München, Mai 2008.

V. Härtel, J. Gogolin, T. Nieberl and F. Svaricek: A New Approach to High Perfomance Injection Molding. International Rubber Molding Conference, Chicago, April 2008.

C. Nuthong und F. Svaricek: Estimation of Tire-Road Friction Forces using Extended and Unscented Kalman Filtering for Advanced Vehicle Control. 4. Fachtagung "Steuerung und Regelung von Fahrzeugen und Motoren - AUTOREG 2008", Baden-Baden, Februar 2008, (VDI-Berichte 2009, 49-63).

B. Alt., F. Svaricek, J.P. Blath und M. Schultalbers: Ein neuer MIMO-Ansatz zum modellbasierten Entwurf eines Leerlaufreglers mit Sliding Mode Control. 4. Fachtagung "Steuerung und Regelung von Fahrzeugen und Motoren - AUTOREG 2008", Baden-Baden, Februar 2008, (VDI-Berichte 2009, 545-558).

P.M. Marienfeld, H.-J. Karkosch, C. Bohn, F. Svaricek und S. Knake-Langhorst: Rapid-Prototyping-Tool zur Abstimmung von Schwingungstilgern. 4. Fachtagung "Steuerung und Regelung von Fahrzeugen und Motoren - AUTOREG 2008", Baden-Baden, Februar 2008, (VDI-Berichte 2009, 137-148).

B. Alt, J.P. Blath, F. Svaricek und M. Schultalbers: Multiple Sliding Surface Design für die Regelung der Leerlaufdrehzahl und der Momentenreserve eines Ottomotors. VDI/GMA FA 1.40 Theoretische Verfahren der Regelungstechnik, Salzburg, Austria (2007).

B. Alt, E. Teuscher, F. Svaricek, J.P. Blath und M. Schultalbers: Linear and Nonlinear Modeling for an Electronic Throttle Body. Proc. of the 6th EUROSIM, Ljubljana, Slovenia, Sept. 2007.

B. Alt., J.P. Blath, K.-D. Otto, F. Svaricek and M. Schultalbers: Observer-Based Output Tracking of Engine Speed and Torque Reserve at Idle with Sliding Mode Control. Proc. of the European Control Conference 2007, 70-77, July 2-5, 2007, Kos, Greece.

U. Kreutzer, F. Svaricek und V. Härtel: Modellierung einer Gummispritzpresse mit einem temperaturgeregelten Einspritzprozeß. 41. Regelungstechnisches Kolloquium in Boppard, 22. Februar 2007.

F. Svaricek: Discussion on: "Uniform Observability Analysis for Structured Bilinear Systems. A Graph-theoretic Approach". European Journal of Control, Vol. 12, Number 5,  519-522, 2006.

N. Bajcinca, C. Nuthong, and F. Svaricek: Road Feedback Estimation for Steer-by-Wire Control. Proc. of the 2006 IEEE International Conference on Control Applications, 1288-1293, Munich, October 2006.

K. Kowalczyk, H.-J. Karkosch, P.M. Marienfeld and F. Svaricek: Rapid Control Prototyping of Active Vibration Control Systems in Automotive Applications. Proc. of the 2006 IEEE International Conference on Computer Aided Control Systems Design, 2677-2682, Munich, October 2006.

V. Härtel, U. Kreutzer und F. Svaricek: Entwicklung eines Spritzaggregates mit einer modellbasierten MIMO-Regelung des Prozesses. LWB Tech Days, Oktober 2006.

F. Svaricek: Development of a Digital Multivariable Control for a Rubber Mold Injection Press with a New Two-stage Injection Process. Continental Technology Day, September 2006.

F. Svaricek: Nulldynamik linearer und nichtlinearer Systeme: Definitionen, Eigenschaften und Anwendungen. Automatisierungstechnik, at 54, 310-322, 2006.

F. Svaricek: Einführung in Active Noise and Vibration Control. Tagung "Geräusch- und Schwingungskomfort von Kraftfahrzeugen", Haus der Technik, Essen, Mai 2006.

K. Kowalczyk und F. Svaricek: Entwicklung und Implementierung von Komfortregelungen in Kraftfahrzeugen mit Hilfe des Rapid Control Prototypings. Tagung "Geräusch- und Schwingungskomfort von Kraftfahrzeugen", Haus der Technik, Essen, Mai 2006.

B. Alt., K.-D. Otto und F. Svaricek: Einführung in Sliding-Mode-Regelung und Ausblick auf die Leerlaufdrehzahlregelung von Vebrennungsmotoren. 3. ASIM Workshop Wismar - Modellierung, Regelung und Simulation in Automotive und Prozessautomation, Wismar, Mai 2006.

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